OHJEITA MASTON KAATOON !


Tämän ohjeistuksen tavoitteena on sujuvoittaa mastojen kaatoa autonosturilla!

Seuraavat esivalmistelut tehdään omalla laituripaikalla ( ei nosturilla !)

  • vanttiruuvit voidellaan ja vantit löysätään niin, ettei nosturilla tarvita työkaluja!
  • alavantit irrotetaan ( useassa veneessä tämä on mahdollista)
  • takastaagi irrotetaan, jos se on mahdollista !?
  • sokat voi vaihtaa ns ”rautalankasokkiin”, joiden poistamisessa ei tarvita työkaluja!
  • köydet ,lazy-jakit, lippunarut yms sidotaan mastoon.

  • HUOM! Paikalla ei ole ns. ”nostomestaria”
    Varmista itse varauskalenterista,mitkä veneet ovat ennen omaa vuoroasi!
    Jokainen vuoron varannut on velvollinen itse huolehtimaan ,että vene on omalla vuorolla nosturilla heti kun edellinen vene lähtee!
    Muutoin vuorosi siirtyy viimeiseksi!
    Tule siis jo valmiiksi nostolaiturin läheisyyteen odottamaan vuoroasi!
    Siirrä veneesi pois nosturilta heti kun masto on nostettu!

  • Kun nosturilla homma sujuu, mastojen siirto kentälle purkua varten pitää myös
    sujua! Muutoin nosturin ympärille tulee ahdasta!
    Jokaisen vuoron varanneen veneilijän on siis osallistuttava näihin talkoisiin!

Oma masto puretaan vasta , kun talkoot on hoidettu!

*************************************************************************************

Mastonosturi
Mikäli uudet jäsenet eivät vielä tiedä, KoPulla on toimiva mastonosturi, jota varsinkin pienempien veneiden kippareiden kannattaa hyödyntää!
Siellä on harvoin ruuhkaa ja se on ilmainen!

Ps. Ennen ”autonostureiden aikaa” kaikki KoPun veneiden mastot hoidettiin sillä! Satama

**********************************************