Tiistaikisojen radat

Ratakuvaus 2014

Radat kuvana

tiistisradat2014_2

Lähtöjärjestely

Katso purjehdusohjeen kohdat 7. Lähtölinja sekä 8.1 Ensimmäinen merkki. ’Ensimmäinen merkki’ saatetaan kiertää missä tahansa kisassa kauden aikana lautakunta-aluksen lippujen mukaisesti.

Ratakuvaukset

Suluissa olevat numerot ovat merkkien tunnuksia, kts karttapiirros. Jos kyseessä on vastatuulilähtö, niin ensin jätetään lähtölinjasta vastatuuleen noin 0,5 mpk:n päässä oleva oranssi poiju rataviestin vihreän lipun (oikealle) tai punaisen lipun (vasemmalle) osoittamalle puolelle ja sitten purjehditaan rataviestin mukainen rata.

Huom! Rataohjeet on laadittu vastapäiväiselle (punaisen lipun osoittamalle) kiertosuunnalle lukuunottamatta rataa J joka ajetaan aina myötäpäivään turvallisuussyistä.

Ratamerkin no 15 ”Rysäkarin kaakkoispuolella oleva 6.0m eteläviitta” kohdalla oli jääpoiju ennen purjehduskautta 2006.

Rata B (n. 5,8 mpk)

(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(7) Tammakarin länsipuolella oleva 9,6 m:n punainen jääpoiju vasemmalle
(8) Melkin itäpuolella oleva 4,1 m:n punainen jääpoiju vasemmalle
(3) Melkin koillispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(2) Melkin pohjoispuolella oleva punainen viitta oikealle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle

Rata C (n. 8,3 mpk)

(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(9) Katajaluodon eteläpuolella oleva eteläjääpoiju vasemmalle
(10) Tammakari vasemmalle
(8) Melkin itäpuolella oleva 4,1 m:n punainen jääpoiju vasemmalle
(3) Melkin koillispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(2) Melkin pohjoispuolella oleva punainen viitta oikealle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle

Rata D (n. 9,5 mpk)

(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(14) Rönnkobben vasemmalle
(15) Rysäkarin kaakkoispuolella oleva 6,0 m:n eteläviitta vasemmalle
(16) Melkin eteläpuolella oleva 5,6 m:n pohjoisjääpoiju vasemmalle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle
Sivun alkuun

Rata E (n. 7,3 mpk)

(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(17) Rönnkobbenin lounaispuolella oleva 8,5 m:n punainen viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta oikealle
(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta vasemmalle

Rata F (n. 8,6 mpk)

(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(16) Melkin eteläpuolella oleva 5,6 m:n pohjoisjääpoiju oikealle
(15) Rysäkarin kaakkoispuolella oleva 6,0 m:n eteläviitta vasemmalle
(16) Melkin eteläpuolella oleva 5,6 m:n pohjoisjääpoiju vasemmalle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle

Rata G (n. 4,8 mpk)

(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(19) Miessaaren ja Stora Ådholmenin välissä oleva punainen poiju (EMK) vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta oikealle
(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta vasemmalle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle

H-rata on poistettu.

Rata J (n. 4-8 mpk)

Huomioita radasta J:

Tämä rata ajetaan aina myötäpäivään
Rataa käytetään mm. silloin kun keli on mahdollisesti muuttumassa siten, että tarvitaan radan lyhennystä (esim nopeasti kevenevä ilta).
Tarkkailkaa siis ensimmäisen kierroksen jälkeen maaliveneen sijaintia ja siellä olevia lippuja, jotta mahdollinen lyhennys selviää
Käärmesaaren koillispuolella oleva 1,3m matala pyritään merkitsemään erillisellä huomiopoijulla mutta tämä poiju ei ole merkki sääntöjen mukaisessa merkityksessä)
I kierros
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(19) Miessaaren ja Stora Ådholmenin välissä oleva punainen poiju (EMK) oikealle
(-) Käärmeluotojen pohjoispuolella oleva punainen poiju (EMK & KoPu, sijainti 60°09 00′ 24° 51,30) oikealle (ratakartassa musta ”pallo ”Lähtöalue”-tekstiä ennen

II kierros
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(11) Käärmeluotojen eteläpuolella oleva punainen viitta oikealle
(12) Käärmesaaren eteläpuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(13) Stora Ådholmenin pohjoispuolella oleva vihreä viitta vasemmalle
(19) Miessaaren ja Stora Ådholmenin välissä oleva punainen poiju (EMK) oikealle
(-) Käärmeluotojen pohjoispuolella oleva punainen poiju (EMK & KoPu, sijainti 60°09 00′ 24° 51,30) oikealle (ratakartassa musta ”pallo ”Lähtöalue”-tekstiä ennen

Rata T (n. 4,5 mpk)

Huomioita radasta T:

Rata on tarkoitettu myös erityisen kevyille tuulille
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta vasemmalle
(7) Tammakarin länsipuolella oleva 9,6 m:n punainen jääpoiju vasemmalle
(1) Lauttasaaren eteläkärjen lounaispuolella oleva länsiviitta oikealle

Sivun alkuun
Ratavaroitukset

Merkkien (3) ja (8) yhdysjanalla matalikko (hiekkapohja), syvyys korkeintaan 1,5 m.
Lauttasaaren Vattuniemen lounaispuolella, n. 150 m rannasta, suunnilleen 3,1 m syvyysmerkinnän kohdalla on matalikko (kivi), syvyys ehkä 1,5 m.
Lähellä Käärmeluotoja itä- ja eteläpuolella karttaan merkitsemättömiä kiviä.
Radat b, c ja t kohtaavat vilkkaasti liikennöidyn laivaväylän
Käärmesaaren koillispuolella on karttaan merkitty 1,3m matala (koskee rataa J)